Batılı turistlerden oluşan bir küme, beş yıl ortadan sonra “Münzevi Krallık”a yapılan birinci resmi müsaadeli seyahatte, balistik füzelerin animasyonlu manzaraları eşliğinde dans eden ve müzik söyleyen Kuzey Koreli okul çocuklarının gerçeküstü gösterisine şahit oldu.
Bu rahatsız edici koreografili şov, geçtiğimiz hafta Asya ülkesinin uzak Rason bölgesine dört günlük bir seyahat yapan Birleşik Krallık, Fransa, Almanya ve Avustralya’dan gelen bir avuç maceraperest gezgin için tuhaf tecrübelerin yalnızca buzdağının görünen kısmıydı.
Bir turist, Kim Jong Un’un baskıcı rejimi tarafından seyahatin o kadar yakından izlendiğini açıkladı ki, tuvalete gitmek için bile müsaade istemek zorunda kaldığını söyledi.
“Beş yıl boyunca her şeyi düzeltme fırsatları vardı. Kuzey Koreliler turistlere ne gösterdikleri konusunda çok hassaslar. Şayet gösterebildikleri en uygunu buysa, dışarıda öteki neler olduğunu düşünmek bile istemiyorum,” diye belirtti diğer bir ziyaretçi.
Bu, 2020’den beri turistlerin ülkeye girmesine müsaade verilen birinci seferdi — makûs şöhretiyle bilinen zımnî ulus, pandeminin başında kendini büsbütün kapatmış, birçok kişiyi Batılıların bir daha sonunu geçip geçemeyeceği konusunda merakta bırakmıştı.
Ancak ülkeye seyahat düzenleyen bir şirket olan Young Pioneer Tours, son beş yıldır engellendikten sonra nihayet faaliyetlerine yine başlayabildi.
Şirketi yöneten Rowan Beard, BBC’ye “Kuzey Koreliler robot değil. Onların da görüşleri, gayeleri ve mizah anlayışları var. Brifingimizde insanları onları dinlemeye ve anlamaya teşvik ediyoruz,” dedi.
Beard, onay aldıktan sonra turizm kümesinin mevcut kontenjanlarını doldurmakta hiç zorluk çekmediğini, kontenjanın yalnızca beş saat içinde tükendiğini belirtti.
Ancak bu sıradan bir tatil değildi; cep telefonu ya da internet hizmeti yoktu — hatta kullanılabilecek bir ATM bile mevcut değildi.
Turistlere, ülkenin başkanlarına hakaret etmeyin, Kuzey Kore ideolojisiyle alay etmeyin ve onların alışılmadık ve baskıcı ömür üslubu hakkında yargılayıcı olmayın da dahil olmak üzere sıkı bir kural listesi verildi.
Ayrıca, ziyaretçilerin kısıtlamalara karşı gelmediğinden yahut programdan sapmadığından emin olmak için ülkenin her vakit hazır gözcüleri tarafından daima takip edildiler ve yakından izlendiler.
“Bir-iki sefer tuvalete gitmek istediğimde bile onlara haber vermek zorunda kaldım,” dedi 28 yaşındaki İngiliz YouTuber Mike O’Kennedy.
“Dünyanın hiçbir yerinde bunu yapmak zorunda kalmamıştım.”
Grup, başşehir Pyongyang’dan 800 kilometre uzakta olan kuzeydoğudaki Rason’a yaptıkları seyahatte Çin üzerinden ülkeye girdi. Pyongyang, bir vakitler orta sıra turizm kümelerini ağırlıyordu, fakat sıkı nezaret altında ve gerçek hareket özgürlüğü olmadan.
Önceki Kuzey Kore seyahatlerinde olduğu üzere, gezginler sıkı denetim altında tutuldu; bir bira fabrikası, yeni inşa edilmiş ve düzgün stoklanmış bir eczane ve bir okul üzere yerlere evvelden ayarlanmış ziyaretler gerçekleştirdiler.
Sekiz yaşındaki çocuklardan oluşan bir küme, Batılı ziyaretçiler için bir şov sundu; büyük bir projeksiyon ekranında düzinelerce balistik füzenin fırlatıldığını ve animasyonlu bir metropoldeki binaları şiddetli bir patlamayla vurduğunu gösteren imajlar eşliğinde sevinçle müzik söylediler.
Kuzey Kore, 1948’den beri ülkeyi demir yumrukla yöneten hanedanlık Kim ailesi tarafından yayınlanan resmi fotoğraflarla dış dünyaya yönelik imajını dikkatle oluşturuyor.
Fotoğraflar, birtakım ziyaretçilerin gerçekte çok farklı olduğunu belirttiği parlak, gelişen kent görüntülerini gösteriyor.
“Yollar berbat, kaldırımlar engebeli ve binalar tuhaf bir formda inşa edilmiş,” dedi ülkeye üç kere gitmiş olan NK News’in eski muharriri Joe Smith ve harap olmuş otelin modası geçmiş dekorasyonunun ona “büyükannesinin oturma odasını” hatırlattığını belirtti.
O’Kennedy, çizgiyi korumak için elinden geleni yapmasına karşın, Batılı anlayışının en az bir riskli ana yol açtığını söyledi.

